KomolyPortál · Komolyzene · Általános eszmecsere
Kortárs-zene
2016. 02. 25. 22:21   @kbz (#193)    § (1) 
Sipi
Sipi    
Avatar Nagyon ötletes borító!
2016. 02. 18. 16:41 
pszí
pszí  
Avatar Szomorú kötelességemnek eleget téve, áthelyeztem Pierre Boulez fényképét a Velünk élő zeneszerzők albumból a Kortársaink voltak (zeneszerzők) albumba.
2014. 04. 14. 14:50 
kbz
kbz  
Avatar Egy másik kedvenc, a hihetetlenül sokoldalú Lera Auerbach (neves költő, no meg az alábbi CD borítóját is ő festette):

www.classicstoday.com/wp-content/uploads/2013/03/Auerbach-225x225.jpg


Auerbach:24 Preludes
Auerbach:24 Sonata
Auerbach:24 Postlude

Ani Aznavoorian - cello
Lera Auerbach - piano


(Cedille, felv: 2012)

Tipikus expresszív, igen könnyen befogadható zene. Főleg a 24 Preludes telis-tele sziporkázóan ötletes, vagy éppen végletesen érzelmes tételekkel. Aznavoorian mindent tud, amit egy gordonkás tudhat, Auerbach virtuóz zongora-játékát pedig már többször megcsodálhattam!
2014. 04. 12. 19:52 
Sipi
Sipi  
Avatar Kalevi Aho-tól én is ismerek zenét, mégpedig a Mozart fuvolaversenyeihez írt kadenciákat. *grin* Azok zseniálisan sikerültek.
2014. 04. 12. 11:03   @kbz (#189)    § (2) 
kbz
kbz    
Avatar Nincs 2 hónapja, hogy ezt írtam:


Talán érdemes megjegyezni, hogy a kortárs zenében mennyi nagyszerű finn zeneszerzőt találunk!


Íme egy újabb példa:

www.bis.se/images/covers/BIS-SACD-1126_72_150.jpg


Aho: Chamber Symphony No. 1
Aho: Chamber Symphony No. 2

vez: S. Asbury
Aho: Chamber Symphony No. 3 - for alto saxophone and string orchestra
J.-E. Kelly - saxophone
vez: J.-J. Kantorow


Tapiola Sinfonietta
(BIS SACD, felv.: 2005)

Az első két kamaraszimfónia is nagyon élvezetes, szép zene, de a harmadik egyenesen csodálatos. Azoknak pedig, akik (hozzám hasonlóan) nagyon szeretik az altszaxofon hangját egyenesen kihagyhatatlan!
2014. 02. 24. 23:10   @kbz (#189)    § (2) 
pszí
pszí    
Avatar
Talán érdemes megjegyezni, hogy a kortárs zenében mennyi nagyszerű finn zeneszerzőt (meg karmestert) találunk! Aligha véletlenül, úgy tudom, az egész EU-ban Finnország költ fajlagosan a legtöbbet az oktatásra. Mégiscsak ez a legjobb befektetés!


(a kiemelés tőlem)

Igen-igen!
2014. 02. 24. 17:42   @Sipi (#188)    § (1) 
kbz
kbz    
Avatar
Írtam egy ismertetőt Magnus Lindberg lemezéről


Talán érdemes megjegyezni, hogy a kortárs zenében mennyi nagyszerű finn zeneszerzőt (meg karmestert) találunk! Aligha véletlenül, úgy tudom, az egész EU-ban Finnország költ fajlagosan a legtöbbet az oktatásra. Mégiscsak ez a legjobb befektetés!
2014. 02. 22. 11:39 
Sipi
Sipi  
Avatar Írtam egy ismertetőt Magnus Lindberg lemezéről: http://www.egaliz...dk/cd9.htm
2013. 07. 27. 16:40   @Sipi (#183)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar


Megjelent Pierre Boulez eddigi műveinek 13 CD-s összkiadása a Deutsche Grammophon-nál. Bár én nem vagyok Boulez rajongója (sem mint zeneszerző, sem mint karmester), úgyhogy nem valószínű, hogy ez a doboz valaha a polcomra kerül, elismerem nagyságát.

i.prs.to/t_200/dg4806828.jpg



Vajon mikor lesz már végre egy MAHLER-összes Boulezzel...?  *helpless*

Kbzvel ismét egyetértve, engem sem különösebben vonz ez a doboz, mert én is elsősorban a kései műveit kedvelem, azok pedig javarészt már megvannak. Karmesterként viszont rendkívül jelentős. Nekem Berlioz is sokkal jobban tetszik Boulez felfogásában, mint a klasszikus, "nagyromantikus" felfogás - ez alól Bernstein felfogása kivétel, főleg a Fantasztikus szimfóniával.
2013. 07. 20. 23:47 
kbz
kbz  
Avatar Sajnos már eltávozott az élők sorából, de azért alighanem ide sorolható a kiváló koreai (de élete nagy részében Németországban élt) Isang Yun (más írásmóddal: Yun I-sang) (1917-1995), akinek elsősorban kamarazenéjét szeretem.

A mai "programom" ez volt:

Yun: 3. vonósnégyes
Yun: 4. vonósnégyes

(Nomos Quartet)

Yun saját megjegyzése szerint az 1. kvartettben (amit soha nem hallottam) még Bartókot követte. A másodikat a szerző visszavonta. A harmadik kissé kísérleti műnek tűnik, mintha Yun főleg a vonósnégyes-hangzás lehetőségeinek a feltárására koncentrálna. A negyedik viszont kifejezetten nagyon szép, élvezetes zene!


2013. 06. 30. 13:21 
kbz
kbz  
Avatar Most hallgattam meg:

Harrison Birtwistle: Panic


John Harle - saxophone, Paul Clarvis - drum kit
BBC Symphony Orchestra / Andrew Davis


A mű ősbemutatójára 1995-ben, a híres Proms koncertsorozat záróestjén került sor. A Proms Last Night általában egészen sajátos hangulatú gálaest "sztár" fellépőkkel, népszerű programmal, sűrű zászlólengetéssel. Birtwistle művét a Royal Albert Hall közönsége még csak-csak tolerálta, de odakinn, a parkban, az eseményeket óriáskivetítőn követők valóságos "lázadást" keltettek (a BBC keverőpultjának porrá zúzásával).  A lemezt hallgatva - s ennél extravagánsabb műveket is bőven ismerve - ezt elég nehéz megérteni.

Viszont az 1995-ös Proms skandalumhoz kapcsolódóan olvastam az alábbi - s szerintem tökéletesen helytálló - bejegyzést:

"... was a big scandal at the Last Night of Proms in 1995, though you'd think the scandal would be playing the same 19th century stuff over and over and over again!"

(Kb.: "... az 1995-ös Proms zárókoncerten óriási botrány volt, de az ember azt gondolná, a skandalum inkább az, ha ugyanazokat a XIX. századi romantikus darabokat játsszák újra meg újra meg újra". És akkor még elég finom voltam a fordítással, mert a "stuff" jelent anyagot is, meg kacatot is...)

2013. 06. 20. 20:58   @Sipi (#183)    § (1) 
kbz
kbz    
Avatar


Megjelent Pierre Boulez eddigi műveinek 13 CD-s összkiadása ...


Mivel Bouleznek többnyire a késői műveit szeretem, egyelőre megelégszem az eddig begyűjtött 5 (kizárólag) Boulez műveket tartalmazó CD-mmel.

2013. 06. 20. 09:11 
Sipi
Sipi  
Avatar Megjelent Pierre Boulez eddigi műveinek 13 CD-s összkiadása a Deutsche Grammophon-nál. Bár én nem vagyok Boulez rajongója (sem mint zeneszerző, sem mint karmester), úgyhogy nem valószínű, hogy ez a doboz valaha a polcomra kerül, elismerem nagyságát.

i.prs.to/t_200/dg4806828.jpg
2013. 06. 09. 13:19 
Sipi
Sipi  
Avatar Én pénteken este sajnos már nem leszek Pesten, pedig biztos érdekes lesz.
2013. 06. 09. 12:57 
kbz
kbz  
Avatar #180:

Köszi. Nagy kár, hogy ama péntek délutánom már foglalat...  *helpless*
2013. 06. 09. 09:58 
2Gigi
2Gigi  
Avatar Kedves kortárs-zene kedvelők!

Ajánlom figyelmetekbe az alábbi koncertet.

Június 14. 18 óra, Magyar Rádió 6-os stúdió.

Műsor:
Fekete Gyula: Ómagyar Mária-siralom
Vajda János:  Last Minute Tour
Hollós Máté:  Álmatlanság és végre álom
Gyöngyösi Levente:Das Hohelied der Liebe
Tóth Péter:    Lorca sanzonok
Madarász Iván:2. zongoraverseny

Közreműködik:
Rőser Orsolya, Jandó Jenő, MÁV szimfonikusok.
Vezényel: Serei Zsolt.

(Azt hiszem a belépés ingyenes, de utánanézek  *smile* )



2013. 04. 05. 09:06 
Sipi
Sipi  
Avatar Talán nem veszik rossz néven a fórum üzemeltetői, ha belinkelek egy cikket egy másik fórumról, de szerintem jól illeszkedik ebbe a témába: http://www.fidelio.hu/klasszikus/interju/szathmary_zsigmond_a_szepseg_nem_kotodik_stilusokhoz
2013. 02. 13. 21:38 
Sipi
Sipi  
Avatar Hát nem gondoltam, hogy ez ennyire bonyolult... Viszont így tisztább lett az, amit eddig itt-ott a zongorák hangolásáról és a zongoraművekről olvastam.
2013. 02. 12. 16:29   @argon (#176)    § (2) 
kbz
kbz    
Avatar


Nem, mert kevered a tonalitást a dodekafóniával.

A C-dúr (hangsor) szerkezete: C, D, E, F, G, A, H, C.

Az asz-moll (hangsor) szerkezete: asz, b, cesz, desz, esz, fesz, gesz, asz.

Az összevetésből látszik, hogy tényleg nincs közös hang. *wink*


Attól tartok, hogy a helyzet még bonyolultabb, ugyanis elsősorban a hangolási rendszerek, illetve a hangszerek közti különbségről van szó. A diatonikus hangolásban az egyes skálákban a hangok arányát egész számok hányadosa (racionális tört) írja le. Ez a hangolás nem oldható meg egyszerre minden hangnemben az olyan hangszereken, mint pl. a zongora, ahol nem a játszó zenész határozza meg a pontos hangolást (frekvenciát), hanem eleve megkapja az oktávonként 12 behangolt húrt (a 12 billentyű mögött), azaz az egymást követő félhangok aránya mindig tizenkettedik gyök kettő lesz (irracionális tört). Ez a temperált kromatikus hangolás.

Ilyenkor a fenti példában a zongorista ugyanazt a billentyűt üti le akkor is, ha a C-dúr skálában a H, illetve E hangot látja, s akkor is, ha a komponista asz-mollban írt cesz-t, illetve fesz-t. Vagyis temperált kromatikus hangolásban H=cesz és E=fesz, azaz a fenti két hangsornak számára van közös eleme! Ha úgy tetszik: a zongora pl. folyton "nem tonálisan" szól!

A dodekafónia ezen a temperált kromatikus hangoláson alapul, de a fenti azonosság már jóval a dodekafónia feltalálása előtt megjelent! Bizony a zongorista (fortepianista) a Mozart szonátákban se tehet mást, mint hogy ugyanazt a billentyűt üti le, akár cisz-t, akár desz-t lát a kottában. S bizony a temperált kromatikus hangzás átvétele minden hangszerre nem is olyan "durva" megkötés, ha arra gondolunk, hogy pl. egy hegedű-zongora szonátában ezt kell a hegedűsnek is alkalmaznia, ha nem akarja, hogy a kettőjük hangszere eltérően (egymáshoz képest hamisan?) szóljon.

Tanulság: A boldog zeneélvezők mi, a botfülűek vagyunk, akik nem veszünk észre 1-2 Hz eltérést!

*wink*
2013. 02. 12. 15:14   @Sipi (#175)    § (1) 
argon
argon    
Avatar


Ismét a zenei előadássorozaton veszek részt, de ez most sokkal jobb, mint a múltkori volt. (A helyszín és az előadók ugyanazok.)
Tegnap például a dúr-moll hangrendszer egyik példája Bartók Kékszakállújának egy részlete volt (mi más, mint az ötödik ajtó), ahol Kékszakállú része (ha jól emlékszem) C-dúrban szól, Judit pedig asz-mollban énekli, hogy "Szép és nagy a te országod". Az előadó kiemelte, hogy ennek a két hangnemnek az a különlegessége, hogy egy közös hangjuk sincs. (Csak ma reggel jutott eszembe, hogy ha 7-7 hangot tartalmaznak és a dodekafónia a 12 hang egyenjogúsításáról szól, akkor nem kellene, hogy legyen 2 közös hang? Na majd legközelebb megkérdezem.)


Nem, mert kevered a tonalitást a dodekafóniával.

A C-dúr (hangsor) szerkezete: C, D, E, F, G, A, H, C.

Az asz-moll (hangsor) szerkezete: asz, b, cesz, desz, esz, fesz, gesz, asz.

Az összevetésből látszik, hogy tényleg nincs közös hang. *wink*
KomolyPortál · Komolyzene · Általános eszmecsere
Kortárs-zene