KomolyPortál · Komolyzene · Hangfelvételek
Legújabb lemezeink
2017. 05. 30. 10:37 
Sipi
Sipi  
Avatar Mostanában kissé leálltam új lemezek vételéről. Egyrészt a rendelkezésre álló hely is vészesen fogy otthon, másrészt már nagyon sok minden megvan, így egyre kevesebb dolog van a kívánságlistámon. Ebben a hónapban ezeket húzhattam ki róla:

i.prs.to/t_200/channelccssa38817.jpg

Az előző két Mahler-lemezük (5. és 9.) a pozitív részleteken túl is kissé csalódás volt, ez (3. szimfónia) most szerintem jobban sikerült.

images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71ZcHmbfzYL._SL1200_.jpg

Ezzel kiteljesedett a Mozart hegedűszonáta-sorozatom, úgyhogy majd nekifogok elejétől végighallgatni mindet. Ezen a két lemezen főként a töredékek és a gyerekkori művek vannak (csembalóval). A gyerekkori művekbe már belehallgattam, azok nem túl érdekesek, de azért egy Mozart-gyűjteményből nem hiányozhatnak.

i.prs.to/t_200/095115075029.jpg

A múltkori (nem túl érdekes) Orfeo-zenekaros Esz-dúr mise után döntöttem el, hogy Harnoncourt felvétel mellé kell egy másik és a Collegium Musicum 90/Richard Hickox lemeze lett a befutó. Egy hallgatás után úgy vélem: megérte. Friss, dinamikus hangzású produkció.


i.prs.to/t_200/harmoniamundihmy292158485.jpg

Az Éliás már régóta megvan Herreweghével és egyre jobban tetszik, régóta vártam, hogy kiadják újra a Paulust is, most láttam, hogy már megtörtént (az első kiadás méregdrágán vehető meg használtan).
2017. 05. 30. 10:24   @pszí (#727)    § (1) 
Sipi
Sipi    
Avatar Szuper borító. *grin*
2016. 12. 02. 19:58 
kbz
kbz  
Avatar Tegnap este jött meg:

Morton Feldman:The Rothko Chapel

SWRVokalensemble Stuttgart, vez. Rupert Huber

hässler classic

Az idei Arcus Temporum fesztiválon ez volt a legnagyobb élményünk (s azután Budapesten is, a Hallgatás napján). A lemezen is csodálatosan szép...
2016. 11. 29. 19:46 
pszí
pszí  
Avatar
images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71FNk6G7lgL._SL1033_.jpg


Mit hallgattok most? #2578
2016. 08. 05. 16:12 
pszí
pszí  
Avatar
images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51QMq2%2Be6wL.jpg


Mit hallgattok most? #2576
2016. 07. 09. 05:51 
Tomás
Tomás  
Avatar Legújabb rendeléseim még meg sem érkeztek:

Johannn Joseph Fux: Concentus musico-instrumentalis (első teljes felvétel!)
Neue Grazer Hofkapelle
cpo, 2016

Anton Bruckner: Motetták
Musica Saeculorum, Philipp von Steinaecker
fra bernardo, 2015

Heinrich Ignaz Franz Biber: Rózsafüzérszonáták
Riccardo Minasi
Bizzarrie Armoniche
Arts, 2008 (SACD) (ez eddig csak másolatban volt meg, és ezzel az utolsó darab másolt CD-t is száműztem 37 teljes felvételt tartalmazó Rózsafüzérszonáta-gyűjteményemből)

A legújabb CD, amit vettem és már meg is hallgathattam, a Rózsafüzérszonáták Hélene Schmitt-féle vadiúj felvétele, amiről a napokban majd posztolok a Cikkekben... ;)
2016. 06. 11. 13:47 
kbz
kbz  
Avatar Jörn Arnecke (*1973): Das Fest im Meer (Esküvő a tengerparton)
- Musikteather in drei Abschnitten

Maite Beaumont, Renate Spingler, Tomas Möwes, Moritz Gogg, Dieter Weller, Jürgen Sacher - ének
Philharmonisches Staatsorchester Hamburg / Cornelius Meister

NCA, 2 SACD, live, 2003

Arnecke különös felépítésű (a különböző helyszíneken játszódó jelentek olykor párhuzamosan jelennek meg) operája feltehetően az első zenedráma, amelyben a konfliktus alapját a menyasszony HIV-fertőzöttsége jelenti. A lány a diagnózis után szakítani akar, de a fiú szerelme erősebb, vállalja az ezzel járó következményeket, megtartják az esküvőt.

A zene "mérsékelten modern", a sokszor recitativo-szerű énekszólamok jól énekelhetőnek tűnnek. A zenekar nagyon kis létszámú (17 zenész), és kórus sincsen, a művet talán leginkább kamaraoperának nevezhetnénk. Néhány jelenete (elsősorban a lírai részek) nagyon szép. Az énekesek közül kiemelkedő a menyasszonyt alakító Maite Beaumont.
2016. 06. 04. 16:23 
kbz
kbz  
Avatar Schubert: C-dúr vonósötös

Quatour Ebène, Gautier Capuçon - cselló

Schubert: Öt dal (Rafaël Merlin átirata: vonósötös kísérettel)

Matthias Goerne - bariton, Quatour Ebène, Laurène Durantel - nagybőgő

Erato, felv: 2015

Schubert C-dúr vonósötöse a klasszikus zene felülmúlhatatlan remekei közé tartozik. Az Ebène kvartett korunk egyik legjobb (számomra inkább a legjobb) vonósnégyese. Sőt, éppen Schubert remekét volt már szerencsém velük - és G. Capuçon-nal - élőben is hallani (igaz, a kvartett mélyhegedűse azóta változott) - csodálatos volt. Várakozásom tehát óriási volt - és nem csalódtam.

Ez az előadás talán egy kicsit romantikusabb a megszokottnál: nagyobbak a kontrasztok, az érzelmi kitörések, váltások (csak egy példa: a harmadik tételben a Trio, a végtelen fájdalmas andante sostenuto után a Presto visszatérése egyszerűen döbbenetes!), de mindenütt meggyőző!

Ha valami kifogásunk lehet: az a hangmérnöki munka átlagossága, ez a kiváló előadás kiváló technikai megvalósítást érdemelt volna. Az Erato felvételén pedig hiányzik a hangzás mélységi tagolása.

A vonósötös mellé "kitöltőnek" öt Schubert dalt vettek fel, Matthias Goerne ezúttal is értő tolmácsolásában. A vonósnégyes csellistája által készített átiratot nyilván a párosítás indokolta, egyéb oka aligha volt, sőt, a visszafogott vonósok még talán annyit sem egészítették ki az énekhangot, mint a zongorakíséret szokta...

És nem tudom szó nélkül hagyni a borító címképét (ld. a #714-nél): ilyen szellemtelenül, ügyetlenül össze-fotoshoppolt borítót rég nem láttam. Persze a cd-t főként hallgatni kell, és nem nézni...
2016. 05. 30. 17:45 
kbz
kbz  
Avatar Egy lényegében véletlenszerűen kiválasztott album:

21st Century Instrumental Solos

Oehms Classics, 2 CD

Az ARD Nemzetközi Zeneszerző Verseny 2002-3-4 évi anyagából készült válogatás. Jörg Widmann, Aribert Reimann, Heinz Holliger, Hans-Jürgen von Bose, Mauricio Kagel, Katja Tchemberdji, Peteris Vasks, Georg Friedrich Haas, David Sawer és Wolfgang Rihm darabjai kétszer hatvan percben.

Jó, túlnyomó többségében kifejezetten élvezetes, többszöri meghallgatásra érdemes alkotások (egy sem "anarchista" zene...)

Jörg Widmann zongorára írt Toccata-ja az általam eddig hallottakból a legélvezetesebb műve, a már rég megismert és megkedvelt Peteris Vasks ezúttal is remekel (nagybőgőre - és némi fütyülésre - írt művével: Bass Trip), és a számomra eddig ismeretlen David Sawer szóló-mélyhegedű darabja (Parthenope) is kiemelkedően nagy élményt jelentett!
2016. 05. 29. 12:03 
kbz
kbz  
Avatar Mendelssohn: 1. szimfónia, c-moll
Mendelssohn: 4. szimfónia, A-dúr, "Olasz"


BBC Scottish Symphony Orchestra
vez. Otto Tausk (1.), Matthias Pintscher (4.)


BBC Music Magazine melléklet

Az 1. szimfóniát még soha nem hallottam, sőt létezéséről is csak áttételesen (ha van második...)

Bár vannak benne tipikus meldelssohnos fordulatok, meglehetősen "ifjúkori zsenge".
2016. 05. 27. 08:31 
kbz
kbz  
Avatar Messiaen: O sacrum convivium!
Messiaen: Cinq Rechants


Danish National Vocal Ensemble
vez: Marcus Creed


OUR recordings, felv: 2014, SACD

Az Aquinoi Szt Tamás szövegére írt négy és fel perces a capella kórust aligha lehet jobban jellemezni, mint amit a kísérőfüzet ír: "Like a forgotten, but dream-recalled lullaby." Boldogság meghallgatni.

A Cinq Rechants című, 12 szóló énekhangra íródott "love-song" ciklus szövegét maga Messiaen alkotta, részint franciául, részint egy általa elképzelt szanszkrit-szerű nyelven (olyan tüneményes zengő sorokkal, mint pl. a 'mayoma kalimolimo'). Az öt tétel az éneklési technikák hihetetlenül széles spektrumát tárja fel. Úgy tűnik, az ilyen színvonalas megszólaltatás nem lehet könnyű feladat az előadók számára.

És még egy megjegyzés az OUR records (részben itt, részben az előző hozzászólásban ismertetett) SACD-jéhez: ritkán találkozni ilyen igényesen megtervezett és kivitelezett borítóval és kísérőfüzettel! Az utóbbi tartalmában is kiemelkedő.
2016. 05. 26. 16:40 
kbz
kbz  
Avatar Messiaen: Trois petites liturgies de la Présence divine

Marianna Shirinyan - zongora, Thomas Bloch - ondes Martenot
Danish National Vocal Ensemble, Danish National Concert Choir
Danish National Chamber Orchestra / vez: Marcus Creed


OUR recordings, felv: 2014, SACD

Keller Andrásék hangversenye (Koncertekről röviden #260) után határoztam el, hogy ezt a csodaszép művet beszerzem. Nem bántam meg! Remek előadás, pompás hangzás! (Így, a szerző által eredetileg tervezett, mindössze 18 szoprán énekest és 12 vonóshangszert - no meg sok ütőst - foglalkoztató együttessel még áttetszőbb, légiesebb a mű, mint a nagyobb kórussal.)
2016. 05. 14. 10:44 
kbz
kbz  
Avatar
media1.jpc.de/image/w220/front/0/0761203742929.jpg


Atli Heimir Sveinsson (*1938): 3 Trió

Hyperion-Trio

cpo, felv: 2007-2008

Egyelőre a 3. Triót hallgattam meg. Meditatív, kvázi fragmentumokból összeállított zene. A zongora és a pengetéssel játszott vonóshangszerek sokszor kifejezetten cimbalom-szerű hangzásokat produkálnak. Egyáltalán nem kellemetlen hallgatni. Minden esetre egyértelműen a legjobb izlandi szerzőtől való zene, amit valaha is hallottam (ugyanis ez az első...).
2016. 05. 13. 22:14 
kbz
kbz  
Avatar A 2CD-s Honegger-album második lemezéről:

Prelúdium fúga és posztlúdium

Monopartita


Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo / Marius Constant

A Monopartita-t (Honegger utolsó befejezett zenekari művét) úgy 45 éve hallottam a Budapesten vendégeskedő debreceni zenekarral, akkor nagyon tetszett. Jó volt most újra hallani (s mostantól bármikor...)
2016. 05. 12. 15:33 
kbz
kbz  
Avatar Ismét egy fájó hiánnyal kevesebb:

Honegger: Dávid király

Christiane Eda-Pierre (szoprán), Jeannine Collard (alt), Éric Tappy (tenor)
Simone Valere, Jean Desailly (narrátor)
Chorale Philippe Callard, Ensemble Instrumental / Charles Dutoit


apex

Csodálatosan szép zene (ha jól emlékszem, egyetlen egyszer hallottam élőben, úgy 30 éve), és ragyogó hangminőség (pedig 1971-es felvétel, ADD).
2016. 05. 11. 22:16   @kbz (#714)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar
és még csak az ötödik felvételem eme fantasztikus remekműből!


Nagyon érdekes, mert talán nekem sincs ötnél több (legalábbis "szem előtt lévő") felvételem a műből - noha magam is fantasztikus remekműnek tartom -, és ha nagyon ritkán meghallgatom, általában ugyanabból a két felvételből szoktam választani.

Kíváncsian várom a véleményedet.
2016. 05. 11. 13:10 
kbz
kbz  
Avatar Végre megjött:

media3.jpc.de/image/w220/front/0/0825646487615.jpg


... és még csak az ötödik felvételem eme fantasztikus remekműből! (Ráadásként: néhány Schubert dal, vonósötös kísérettel.)
2016. 04. 25. 21:05   @Sipi (#712)    § (11) 
pszí
pszí    
Avatar MAHLER esetében a zongora-átírat/kivonat - bárki is készítse el azt - nem alkalmas műveinek hiteles műfordításként való képviseletére.

Egész végig erről beszéltem, amibe te ugye nem szeretnél belemenni, így nincs is értelme elbeszélnünk egymás mellett. Meggyőződésem, hogy utóbbinak elsősorban az az oka, hogy felületesen vettél részt a diskurzusban. Nincs ellentmondás a hozzászólásaimban, bármennyire is szeretnéd azt kimutatni.

Részemről a beszélgetés lezárva.
2016. 04. 23. 19:49   @pszí (#711)    § (10) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Úgy látom, többszörös félreértésről van szó. Akkor zárjuk rövidre.

Előbb leírod, hogy az átiratoknak nem érzed létjogosultságát, nem látod értelmét sem, majd mégis azt, hogy ízelítőnek, bemutatónak jó, ez a legpraktikusabb és miután újból felvetem a praktikusságot, akkor azt mondod, hogy félreértem, de azért leírod, hogy a praktikussága nyilvánvaló.

Bármennyire is nagy hangszerelő volt Mahler, ő sem tudott elszakadni a korától, és ugyanúgy a dallam-ritmus-harmónia hármasból indult ki. Arra, hogy zenéjének formai, harmóniai újdonságait megismerje otthon a zenehallgató megfelelő hangrögzítés híján, vagy például a koncerten hallott ländler-dallamot otthon felidézzen, jó az átirat. Bülow meg tudta ítélni a zongorából a Gyászindulónál, hogy "ez már nem zene", sőt a múltkor belinkelt "Mahler exam" esetén is pontosan felismerhető egy mű akkordokból meg néhány hangos motívumokból. (Próbáljon valaki ilyet egy Ligei mikropolifon darabbal... na ott tényleg nincs értelme, de hát hol van attól Mahler.)

Na szóval szerintem pont hogy lényegében nincs is semmi vita köztünk ebben.
Abba, hogy mennyire "műfordításként hiteles átirat", én nem megyek bele, mert ingoványos talaj. De a hangrögzítés nem csak arra való, hogy hiteles műként meghallgassuk. (Sőt, ismertünk egy másik fórumon egy illetőt, aki szerint a hangrögzítés erre nem is képes, de az a másik véglet *smile*)
2016. 04. 22. 23:05   @Sipi (#710)    § (9) 
pszí
pszí    
Avatar
Ezt senki sem vitatta, és nem is erről volt szó.

Szerintem kbz erre gondolt.


Úgy látom, többszörös félreértésről van szó. Akkor zárjuk rövidre.

Adott szituációban, például ha ízelítőt szeretne adni maga a Szerző a barátainak az új művéből, lehet értelme (a praktikussága nyilvánvaló). De MAHLER esetében egyszerűen nem létezhet hiteles - mint műfordítás - átirat*, amely hanghordozó híján hűen képviseli a művet a "zenetudó" családok nappalijában megszólaló zongorán - szerintem, Kbz is erre gondolt -, ahogyan például Liszt átiratai tették annak idején Beethoven szimfóniával.

* Ennek alátámasztására hoztam fel, hogy egy idő után már zongorát sem használt a komponáláshoz.
KomolyPortál · Komolyzene · Hangfelvételek
Legújabb lemezeink