KomolyPortál · Komolyzene · Zeneszerzők
Gustav Mahler (1860-1911)
2016. 05. 30. 19:20   @kbz (#96)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar
A BBC Music Magazine 2016 júniusi számában találtam egy mondatot a Bajor Rádiózenekar és Nézet-Séguin Mahler I. szimfónia felvételéről - gondolom, főként kedves Pszí örül majd, ha olvassa:

"... this is the most perfect Mahler First Symphony since Rafael Kubelik's recording with the same orchestra 49 years ago."


Kedves Kbz!

Nagyon köszönöm a beírást.

A DG által kiadott stúdiófelvételnél bő tíz évvel később rögzített koncertfelvétel - mely itt elérhető - még jobb, noha nem annyira „perfect”. Utóbbi is kihagyhatatlan, a nem éppen makulátlan hangminőség ellenére is. Bátran ajánlom minden kedves Olvasó figyelmébe.
2016. 05. 30. 18:41 
kbz
kbz  
Avatar A BBC Music Magazine 2016 júniusi számában találtam egy mondatot a Bajor Rádiózenekar és Nézet-Séguin Mahler I. szimfónia felvételéről - gondolom, főként kedves Pszí örül majd, ha olvassa:

"... this is the most perfect Mahler First Symphony since Rafael Kubelik's recording with the same orchestra 49 years ago."
2015. 09. 22. 22:50   @Tomás (#93)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar Egyes kiadók/kiadások a Dal a Földről című szimfóniát is a Szerző dalterméséhez sorolják. Egyben, egy dobozban legjobb tudomásom szerint nincs, csak a szimfóniákat is tartalmazó összkiadásokban. Bevett gyakorlat volt régebben, hogy a hosszabb szimfóniák után maradt helyet a dupla lemezes kiadványokon dalokkal töltötték fel. Mostanában ismét elkezdték feldolgozni MAHLER daltermését, de többnyire egy-egy CD-n, melyek általában válogatások, vagy hiányos ciklusokat tartalmaznak. Azonban, ha valamelyik elkezdett sorozat befejeződik - főleg a mostanában tapasztalt gyakorlatot látva - jó eséllyel lehet számítani összkiadásra.
2015. 09. 22. 22:32 
pszí
pszí  
Avatar VI. szimfónia, a-moll

New Philharmonia Orchestra, Sir John Barbirolli

EMI 2CDs | ADD Stereo | Rec.: 1969 | Studio

Érdekes, hogy Barbirolli felvétele milyen karcosan, érdesen, szinte már barbár módon szól, aztán a lassú tételben csoda történik, és eszményi szépséggel szólal meg és szól végig a zenekar. Talán, kissé szokatlanul hat ez a felvétel az azzal most ismerkedők számára, miután gyakorlatilag minden karmester interpretációjában felfedezhető a szépségre, eszményiségre törekvés MAHLER valamennyi szimfóniájának valamennyi tételében. Természetesen, ez a törekvés maradéktalanul adekvátnak tűnik annak tükrében, hogy a Szerző a szépség megszállottja volt, azonban nagyon tanulságos, és talán már zavarbaejtően meghökkentő, hogy Barbirolli - a lassú tétel kivételével - ezzel a rendkívül "faragatlan" hozzáállással sokkal mélyebb rétegeit tárja fel a műnek - és főleg a lassú tétellel ily módon alkotott kontraszttal - mint a legtöbb, általam ismert előadás.
2015. 08. 23. 07:57 
Tomás
Tomás  
Avatar Létezik CD-n Mahler-dalok összkiadás??
2015. 06. 21. 23:22 
Sipi
Sipi  
Avatar Megírtam a 9.-ről a véleményemet: http://www.egaliz...k/cd16.htm
2015. 05. 16. 08:12   @Tomás (#86)    § (5) 
Tomás
Tomás    
Avatar Pszi jelezte nekem, hogy talán itt félreérthetően fogalmaztam. Úgy értettem csak, hogy nem tudhatjuk, milyen instrukciókat kapott Klemperer Mahlertől, és attól, hogy nem tetszik a Klemperer-felvétel, még nem biztos, hogy nem felel meg a Mahler-féle instrukcióknak. Ad absurdum lehet, hogy a Mahler-féle instrukciók nem tetszenek. - Persze eközben nem vettem figyelembe, hogy van összehasonlítási alapnak Walter felvétele.

Sem Klemperer, sem Mahler nagyságát sem kívántam egy pillanatra sem megkérdőjelezni. Mahlert kifejezetten kedvelem, Klemperertől csupán egy Bruckner Hatodikom van, de az lenyűgöző.
2015. 05. 16. 07:18   @pszí (#89)    § (8) 
Tomás
Tomás    
Avatar *grin*Hát... 32-33 "Rózsafüzér"-ből 3-4-et tartok referenciaértékűnek. Vagyis kb. 10%. Mahlerből gondolom sokkal több felvétel van...
2015. 05. 15. 23:44   @Tomás (#88)    § (7) 
pszí
pszí    
Avatar
Walter Mahlerjeit férfiasan bevallom, nem ismerem, de az összes Brucknerje megvan és azok fenomenálisak! (Kivéve a Te Deum, mert az picit gyengus, de hát abba majdnem mindenkinek beletörik a bicskája.)


Nekem is megvan az összes felvétele. Még nem hallgattam meg mindet, de amit eddig hallottam, az valóban nagyszerű.

Egyénként én úgy gondolom egy műből több referenciaértékű előadás is lehet - éppen a különböző megközelítések miatt. -


Igen, de, ha sok referencia értékű felvétel van - márpedig MAHLER esetében ez a helyzet -, akkor tulajdonképpen értelmét veszti a dolog. :-)
2015. 05. 15. 18:29   @pszí (#87)    § (6) 
Tomás
Tomás    
Avatar Ach so. :) Walter Mahlerjeit férfiasan bevallom, nem ismerem, de az összes Brucknerje megvan és azok fenomenálisak! (Kivéve a Te Deum, mert az picit gyengus, de hát abba majdnem mindenkinek beletörik a bicskája.)

Egyénként én úgy gondolom egy műből több referenciaértékű előadás is lehet - éppen a különböző megközelítések miatt. - Megint a Rózsafüzérszonátákkal fogok példálózni: úgy Andrew Manze, mint Gunar Letzbor felvételeit referenciaértékűnek tartom: habár nem is lehetne elképzelni ennél különbözőbb interpretációkat: Manze meditatív, spirituális - Letzbor expressziv és eksztatikus: mégis mindkettő valami egészen esszenciálisat mutat meg a műből, Biber művészetéből és persze önmagukból.
2015. 05. 15. 17:04   @Tomás (#86)    § (5) 
pszí
pszí    
Avatar
elképzelhetetlen számomra, hogy a magától a szerzőtől származó instrukcióktól, és magyarázatoktól hogyan jutott el eddig az értékelhetetlen koncepcióig.


Hacsak nem éppen ezen instrukciók vezettek addig a koncepcióig... *zipit2*


Ennek nem látom esélyét. Bruno Walter még szorosabb szakmai kapcsolatban állt a szerzővel, sőt, ők baráti viszonyt is ápoltak. Walter több helyen is kifejtette, hogy MAHLER szimfóniáit a közös munka során megszerzett tapasztalatok, a szerzőtől származó instrukciók és elképzelések alapján vezényli (néhol ugyan kiegészítve sajátokkal is) - méghozzá pompásan. Letisztult, kiérlelt előadásai referencia értékűek is lehetnének - és azért csak lehetnének, mert MAHLER egyik nagy erénye, hogy sokféleképpen lehet nagyon jól előadni.
2015. 05. 15. 16:51   @pszí (#83)    § (4) 
Tomás
Tomás    
Avatar
elképzelhetetlen számomra, hogy a magától a szerzőtől származó instrukcióktól, és magyarázatoktól hogyan jutott el eddig az értékelhetetlen koncepcióig.


Hacsak nem éppen ezen instrukciók vezettek addig a koncepcióig... *zipit2*
2015. 05. 15. 15:59   @Sipi (#84)    § (5) 
pszí
pszí    
Avatar
Nekem csak azért meglepő, hogy ilyen rosszul sikerült ez a felvétel,

A Kilencedik?


Nem, a Hetedik.
2015. 05. 15. 15:01   @pszí (#83)    § (4) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Nekem csak azért meglepő, hogy ilyen rosszul sikerült ez a felvétel,

A Kilencedik?
2015. 05. 15. 14:28   @kbz (#79)    § (3) 
pszí
pszí    
Avatar
Klemperer érdekesen viszonyult a Mahler szimfóniákhoz. A VII.-et 1922 után 1968-ban vezényelte legközelebb, azaz 46 évig "jegelte". Úgy tudom, az I.-t is csak ifjan tűzte műsorra, a VI.-at és a VIII.-at pedig soha, holott ez utóbbi kettőről nagyon elismerően szólt. A VI.-nak kétszer is nekilátott, aztán néhány próba után meggondolta. A IX. szarkazmusa viszont pazarul illett egyéniségéhez...


Nekem csak azért meglepő, hogy ilyen rosszul sikerült ez a felvétel, mert egykoron magával a szerzővel dolgozott a mű bemutatóján. Mivel MAHLER asszisztense volt, akivel nagyon közeli szakmai kapcsolatban állt, elképzelhetetlen számomra, hogy a magától a szerzőtől származó instrukcióktól, és magyarázatoktól hogyan jutott el eddig az értékelhetetlen koncepcióig.
2015. 05. 15. 10:30   @Sipi (#80)    § (4) 
kbz
kbz    
Avatar

Lehet hogy azért, mert akkoriban egy Mahler-szimfónia azért még nem volt akkora üzlet, mint ma


Azért ez nem ennyire egyszerű. Klemperer maga nyilatkozta, hogy nem szeret minden Mahler művet. A VII.-ről pl. így ír (1960): "... még ma is nagyon problematikus kompozíció, különösen az első és az utolsó része." De azért hozzáteszi: "Három középső tétele azonban elragadó a maga egyszerűségében"...
2015. 05. 15. 10:25   @Sipi (#80)    § (4) 
kbz
kbz    
Avatar
... és a 8. előadása azért nem lehet olcsó mulatság ...


"Mahler Mania," as it came to be called, swept Philadelphia in 1916 with the Orchestra's American premiere of Gustav Mahler's Symphony No. 8 ("Symphony of a Thousand"). Stokowski had been present in Munich at the work's first performance in 1910 under the composer's baton, and considered it "one of the greatest compositions of the twentieth century." He appealed to the Philadelphia Orchestra board for support of the massive undertaking and his persuasiveness resulted in a $14,000 allocation for the extra performers and stage alterations necessary to accommodate them.

És ez 1916-os 14.000 dollár....
2015. 05. 15. 09:22   @kbz (#79)    § (3) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Klemperer érdekesen viszonyult a Mahler szimfóniákhoz. A VII.-et 1922 után 1968-ban vezényelte legközelebb, azaz 46 évig "jegelte". Úgy tudom, az I.-t is csak ifjan tűzte műsorra, a VI.-at és a VIII.-at pedig soha, holott ez utóbbi kettőről nagyon elismerően szólt.

Lehet hogy azért, mert akkoriban egy Mahler-szimfónia azért még nem volt akkora üzlet, mint ma és a 8. előadása (pláne felvétele) azért nem lehet olcsó mulatság.
2015. 05. 14. 22:22   @pszí (#78)    § (2) 
kbz
kbz    
Avatar


Milyen érdekes, hogy a VII. szimfónia felvétele, amelynek a bemutatóján együtt dolgozott a szerzővel, majdnem hallgathatatlanul rosszul sikerült.


Klemperer érdekesen viszonyult a Mahler szimfóniákhoz. A VII.-et 1922 után 1968-ban vezényelte legközelebb, azaz 46 évig "jegelte". Úgy tudom, az I.-t is csak ifjan tűzte műsorra, a VI.-at és a VIII.-at pedig soha, holott ez utóbbi kettőről nagyon elismerően szólt. A VI.-nak kétszer is nekilátott, aztán néhány próba után meggondolta. A IX. szarkazmusa viszont pazarul illett egyéniségéhez...
2015. 05. 14. 20:10   @kbz · Mit hallgattok... (#2256)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar
Otto Klemperer születésnapján, egyik legszebb felvétele:

Mahler: IX. szimfónia

(New Philharmonia Orchestra)


Milyen érdekes, hogy a VII. szimfónia felvétele, amelynek a bemutatóján együtt dolgozott a szerzővel, majdnem hallgathatatlanul rosszul sikerült.
KomolyPortál · Komolyzene · Zeneszerzők
Gustav Mahler (1860-1911)