KomolyPortál · Komolyzene · Zeneszerzők
Heinrich Ignaz Franz Biber von Bibern (1644-1704)
2016. 07. 16. 09:49 
Tomás
Tomás  
Avatar Ha valaki eddig azért ódzkodott a Rózsafüzérszonáták Andrew Manze - Richard Egarr -féle előadásától, mert a lemez csak drágán volt hozzáférhető, van számára egy jó hírem:

Nemrég megjelent a felvétel a harmonia mundi új budget-sorozatában a "Gold"-ban:
media1.jpc.de/image/w600/front/0/3149020732113.jpg


Nagyon ajánlom, szerintem a két legjobb felvétel egyike!

A másik legjobb, Gunar Letzboré, nemrégiben szintén újra kapható lett, de csak teljes áras kiadásban:
media1.jpc.de/image/w600/front/0/3760195733813.jpg

2015. 07. 22. 18:50 
Tomás
Tomás  
Avatar Nem mindennap készül új felvétel a Missa Salisburgensisből, és Jordi Savall sem szánja el magát minden nap egy teljesen új stúdiófelvétel készítésére, és az még egyáltalán nem fordult elő, hogy az összes együttesét összevonja egyetlen lemez elkészítéséhez.

De ez a nap is eljön hamarosan! Aki eddig még nem ismerte a művet, íme a legjobb alkalom!

ecx.images-amazon.com/images/I/917qQ2SFYTL._SL1500_.jpg


Megjelenés: Augusztus 28.
2015. 07. 22. 15:54   @Tomás (#11)    § (1) 
Tomás
Tomás    
Avatar Most tudtam meg, hogy egy újabb újrakiadás is készülőben van. Fabien Roussel felvétele, amiről itt írtam: http://komolyport...icle_id=95 szeptember végén CD-ként is megjelenik (és gyaníthatólag még az ősszel nemzetközileg is kapható lesz (egyelőre csak francia webshopokban listázzák).
2015. 07. 21. 07:57   @Steff (#16)    § (4) 
Tomás
Tomás    
Avatar Olyan szempontból nem, hogy az egyik kedvenc művem, de ott (már?) nem törekszem arra, hogy az összes létező előadás meglegyen. Sőt, meg vagyok elégedve azzal, ami van. Az utóbbi időben nem is jelent meg olyan felvétel belőle, ami felkeltette volna az érdeklődésemet annyira, hogy megvegyem.
Pluharéra kíváncsi voltam, de miután belehallgattam, kiderült, hogy gyenge.
2015. 07. 20. 16:36   @Tomás (#13)    § (3) 
Steff
Steff    
Avatar
Alig tudok mást venni idén, mint Rózsafüzér-szonátákat.


A Vespro kihullott a pikszisből?
2015. 07. 20. 15:26   @Sipi (#14)    § (4) 
Tomás
Tomás    
Avatar Jah. Komoly teher ez nekem... *roll*

Nézd csak meg a francia wikipédiát, nem tudom, ki szerkeszti, de rajongóm, az biztos. Az oldal legalább fele az én adataimra épül...

Tamás Károlyi a réalisé une étude exhaustive de la discographie jusqu'en 2012, avec une présentation comparée des versions disponibles.

https://fr.wikipe...du_Rosaire

Amikor most újra kiadták a Letzbor-felvételt, ez volt a marketingszöveg mellé:
Die Einspielung der Rosenkranzsonaten von Biber mit Gunar Letzbor gilt nicht wenigen Alte-Musik-Kennern als eine der drei Topeinspielungen in der gar nicht mal so schmalen Diskografie dieses Meisterwerks der barocken Violinliteratur.

Vagyishogy nem kevés régizenekedvelő számára ez a felvétel a három legjobb egyike.
Amiben az a vicces, hogy ezt én szoktam így hangoztatni (Manze, Letzbor, Edouard - "hármasság").

Salzburgban szó volt róla, hogy felépítenek egy Biber-Arhívot, kértek, hogy a diszkográfiai részlegbe segítsek be, mondván erről én tudok a legtöbbet... (sajnos a projektből nem lett semmi végül)

Szóval nem vicc, tényleg úgy érzem néha, hogy kötelességem megvenni ha jön egy új Biber-felvétel... *helpless*
2015. 07. 20. 14:23   @Tomás (#13)    § (3) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Igen. Tiszta rémes! Alig tudok mást venni idén, mint Rózsafüzér-szonátákat. Amit ugye meg muszáj. *ago*

Én is szoktam ezt mondani amikor lemezem jön, de nem mindig hisznek nekem.

Viccen kívül kötelességemnek érzem, hogy minden felvételt megvegyek és leteszteljek. Tudom, hogy egy csomóan figyelik, hogy mit írok a felvételekről a német fórumokon, nem okozhatok csalódást... *helpless*

*shock2*
2015. 07. 20. 14:16   @Sipi (#12)    § (2) 
Tomás
Tomás    
Avatar Igen. Tiszta rémes! Alig tudok mást venni idén, mint Rózsafüzér-szonátákat. Amit ugye meg muszáj. *ago*

Viccen kívül kötelességemnek érzem, hogy minden felvételt megvegyek és leteszteljek. Tudom, hogy egy csomóan figyelik, hogy mit írok a felvételekről a német fórumokon, nem okozhatok csalódást... *helpless*
2015. 07. 20. 13:31   @Tomás (#11)    § (1) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Dömping van idén Rózsafüzérszonátákból:

Erre szoktam azt mondani, hogy szegény embert még az ág is húzza.
2015. 07. 20. 10:54 
Tomás
Tomás  
Avatar Dömping van idén Rózsafüzérszonátákból:

kezdetnek két újrakiadás: a Letzbor-féle előadást, ami már évek óta nem volt kapható újra megjelent az Arcananál, és a régi, de kiváló Franz Josef maier-féle előadás is kapoot egy budget-kiadást a dhm-nél.

De új felvételekből sincs hiány:

- a Querstandnál megjelent Anne Schumann lemeze az örvendetes szonátákkal - a tervek szerint még idén megjelenik a fájdalmas és a dicsőséges szonátákat tartalmazó két lemez.

- a BIS-nél nemrég jelent meg Ariadne Daskalakis felvétele SACD-n,

- szeptemberben egy másik az egyik kedvenc kiadómnál, a PAN Classicsnál Lina Tur Benet előadásában,

- októberben pedig egy igazi nagyágyú, Rachel Podger felvétele lát napvilágot a Channel Classicsnál, szintén SACD-n.

Utoljára a 2004-es Biber évfordulón fordult elő, hogy 4 felvétel jelent meg egy év alatt a műből. Pedig most (tudtommal) nincs is évforduló... *smile*
2015. 07. 18. 08:58   @Tomás (#5)    § (3) 
Steff
Steff    
Avatar *clap* *good*
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Legújabb lemezeink témából.
2015. 07. 18. 08:27   @Tomás (#5)    § (3) 
Sipi
Sipi    
Avatar *good*
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Legújabb lemezeink témából.
2015. 07. 17. 12:48   @kbz (#7)    § (4) 
Tomás
Tomás    
Avatar Szívesen. *smile*
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Legújabb lemezeink témából.
2015. 07. 17. 12:27   @Tomás (#5)    § (3) 
kbz
kbz    
Avatar Köszönöm ezt a rendkívül alapos értékelést!

*clap*
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Legújabb lemezeink témából.
2015. 07. 17. 11:59   @Tomás (#5)    § (3) 
Tomás
Tomás    
Avatar PS.: jah, talán feltűnhet, hogy "50-szólamú" miséről írtam, nem 53-szólamúról.

Két valószínűleg utólagos (a hegedűket collaparte erősítő) obaszólam: -2
így jön ki 51 = 50+Continuo.

Valószínüleg ez a kerek szám volt a cél.
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Legújabb lemezeink témából.
2015. 07. 17. 11:55   @kbz (#4)    § (2) 
Tomás
Tomás    
Avatar A kézirat névtelenül maradt fenn (pontosabban valaki a 19. században ráfirkálta, hogy Benevoli) - és ez nem változott azóta sem.

Benevolit, mint szerzőt teljességgel kizárhatjuk - egyik fennmaradt műve sem mutat bármiféle hasonlósgot a Missa Salisburgensissel. pedig maradt tőle fenn egy-két monumentálisabb mise, ezek valójában mind a Palestrina-stílus barokk "kinövései".

Azóta azonban több zenetörténész is kutatta a témát (főképp Ernst Hintermaier és Eric Chafe) és bár sehol nem találtak konkrét adatot arra vonatkozóan, hogy "az 50-szólamú ünnepi misét a Biber szerezte", stiláris és történeti adatokból mégiscsak azt a következtetést lehet levonni, hogy Biber a szerző.

A mű egyértelműen az osztrák koncertáló mise hagyományába illeszkedik, így szezőjeként mindenképp egy osztrákot kell valószínüsítenünk (ráadásul minimális olasz hatással, így nem igazán valószínű egy idegenlégiós sem). A mű lelőhelye és főként az Szt. Rupertusz-offertórium "Plaudite tympana" egyértelművé teszi, hogy a mű Salzburg számára készült.

Stilárisan a mű a 17. század második felére tájolható, a kottapapír-vizsgálatok is alátámasztják ezt, így kerül képbe mint előadási dátum 1682 a nagy alapítási ezredforduló és Rupertusz-ünnep Salzburgban.

A jelenlévő zeneszerzők közül 3 jöhet szóba: Andreas Hofer, a Kapellmeister; Biber, a Vizekapellmeister; és georg Muffat a főorgonista.

Nézzük egyenként:
Hofer már öreg, beteges, két évre rá meg is hal. Ha ő lenne a komponista, nemde mindenütt (értsd: a partitúrán, a korabeli beszámolókban) megjelenne a neve?

Muffat nemrég tért vissza Rómából, el van foglalva concertói kiadásával (Armonico tributo), amit a hercegérseknek ajánl az ünnep alkalmával és köszönetként a tanulmányútért. Lett volna vajon érkezése egy ilyen monumentális mű megírására?
Ráadásul egyetlen fennmaradt miséjének (Missa In labore requies) stílusa (bár éppoly következetesen délnémet) meglehetősen távol esik a Missa Salisburgensistől: lágyabb vonású dallamok, bonyolultabb harmóniai terv, más arányok.

Biber viszont épp pályájának csúcsa felé közelít: ezek a legaktívabb évei, nemességért folyamodik, tudhatóan erős harcot folytat a kapellmeisteri cím mielőbbi elnyeréséért. Illik a képbe, hogy átnyúlva a betegeskedő Hofer feje fölött, ő komponálja az ünnepi misét. Ő is készül nyomtatott művel a hercegérsek számára, de késik (Fidicinium sacro-profanum): csak 1682 végére készül el, lehet hogy csak 83-ra sikerül kinyomtatni (a megjelenés dátuma ismeretlen, 83-tól jelenik meg katalógusokban).
És most jön az aduász:

Minimum két olyan stiláris elem jelenik meg a Missa Salisburgensisben ami tipikusan biberi:

1) egy bizonyos politextuális kettősfúga (Sanctus-Benedictus): az első téma a Hosannában sima fúgaként kap feldolgozást. Majd a "Benedictus" szövegrészre jön a második téma, és a Hosanna rekapitulációjánál a két téma, mindegyik a saját szövegével, összekapcsolódik. Biber majdnem összes miséjében megjelenik ez a forma, legjellegzetesebben talán a Missa Sancti Henriciben (ahol majd minden tétel ilyen fúgaként zárul).
2) az ostinato (a Gloriában) - Biber, mint hegedűvirtóz mondhatni intim kapcsolatban állt az ostinato-komponálással, hiszen ez volt a korban az improvizáció alapja. Nem csoda hát, ha számos művében megjelenik. Misékben való alkalmazása a délnémet vidékeken ritkaságnak számít, Bibernél azonban másutt is előfordul (pl. B-dúr mise Kyrie).

Bizonyosság tehát nincs, de (ahogy a zenetörténészek fogalmazni szoktak) "meglepő lenne, ha kiderülne, hogy nem Biber a komponista."

Vagyis jelen állás szerint biztosra vehetjük, hogy Biber a szerző.
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Legújabb lemezeink témából.
2015. 07. 17. 10:48   @Tomás · Legújabb lemez... (#656)    § (1) 
kbz
kbz    
Avatar

CD 1: Missa Salisburgensis


Amikor - úgy jó húsz-harminc éve - sokat jártam Salzburgba, még úgy hirdették a Missa Salisburgensis-t (mert persze tele voltak vele a lemezboltok kirakatai), hogy bizonytalan a szerzője. Azóta bizonyossá vált, hogy Biber?
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Legújabb lemezeink témából.
2015. 01. 09. 19:34   @pszí (#2)    § (2) 
Tomás
Tomás    
Avatar
Kedves Tomás! Néhány éve - a szomszéd lapban - is nagy hatással volt rám a művek iránti rendíthetetlen lelkesedésed, ha így folytatod, a végén tényleg belekezdek... *tup*


Hát akkor ideje lesz... *tup*

Biber kamarazenéje a barokk hangszeres zene csúcsai közé tartozik, ezt a a legcsekélyebb túlzás nélkül állíthatom. A "Rózsafüzér-szonáták" pedig egy egészen páratlan mű, mind koncepcióját mind a zenei szépségét illetően.
2015. 01. 09. 18:52   @Tomás (#1)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar
1. Rózsafüzér-szonáták
Ez a 16 kamaraszonáta (15 hegedűre és continuóra, 1 szólóhegedűre - ez utóbbi egyébként a legkorábbi fennmaradt darab ebben a műfajban) egészen sajátos státuszt foglal el mára a barokkhegedűsök körében, csak Bach szólóhegedűdarabjaihoz hasonlíthatót. Alig-alig akad olyan barokkhegedűs, aki meg ne próbálkozott volna koncerten előadni, vagy hanglemezre rögzíteni interpretációját. A mű számtalan érdekességet tartogat: egyrészt ott a különös viszony a szonáták és a rózsafüzér 15 misztériuma között, másrészt a döbbenetes technikai és zeneszerzői bravúr, hogy minden szonáta más scordaturában (a hegedű elhangolásával) szólal meg (ezek közül jópár olyan extrém ötlet, hogy még a huszadik századi kísérletezések során sem vetemedtek hasonlókra) - és nem utolsósorban, csodaszép a zene.

Én alábbi két fevételt ajánlom, amik véleményem szerint páratlanok (Gunar Letzbor & Ars Antiqua Austria / Andrew Manze & Richard Egarr):

https://www.jpc.d...733813.jpg
https://www.jpc.d...732127.jpg


Kedves Tomás! Néhány éve - a szomszéd lapban - is nagy hatással volt rám a művek iránti rendíthetetlen lelkesedésed, ha így folytatod, a végén tényleg belekezdek... *tup*
2015. 01. 09. 18:22 
Tomás
Tomás  
Avatar Heinrich Biber sajnos ma Magyarországon még mindig egy ismeretlen zeneszerző, sokan a legjobb esetben is csak úgy gondolnak rá, mint egy "előásott kismesterre". Nagyobbat nem is tévedhetnének.

Biber, Lullyvel, Charpentiervel, Stradellával, Corellivel, Purcellel és Buxtehudéval együtt a "nagybarokk" (Hochbarock, ca. 1650-1700) legjelentősebb zeneszerzője, ráadásul az, akinek a hatása a bécsi klasszikus mesterekre (legfőképp persze a két osztrákra: Haydnra és Mozartra) világosan kimutatható.
Zenei nagysága művei ismeretében megkérdőjelezhetetlen, sajátos, népzenei eszközöket is felvonultató stílusa és dallamvilága, kontrapunktikus tudása, kimeríthetetlen fantáziája és zenei humora világosan számot ad zsenijéről.
Hindemith csak kicsit túlzott, amikor Bibert a Monteverdi és Bach közötti időszak legnagyobb zsenijének nevezte.

Hogy a Biber-téren még járatlan zenekedvelők dolgát megkönnyítsem, íme egy kis "starter-csomag", úgymond mit érdemes mindenképp megismerni az életműből (mindet ofkorsz, de kezdjük szerényebben):

1. Rózsafüzér-szonáták
Ez a 16 kamaraszonáta (15 hegedűre és continuóra, 1 szólóhegedűre - ez utóbbi egyébként a legkorábbi fennmaradt darab ebben a műfajban) egészen sajátos státuszt foglal el mára a barokkhegedűsök körében, csak Bach szólóhegedűdarabjaihoz hasonlíthatót. Alig-alig akad olyan barokkhegedűs, aki meg ne próbálkozott volna koncerten előadni, vagy hanglemezre rögzíteni interpretációját. A mű számtalan érdekességet tartogat: egyrészt ott a különös viszony a szonáták és a rózsafüzér 15 misztériuma között, másrészt a döbbenetes technikai és zeneszerzői bravúr, hogy minden szonáta más scordaturában (a hegedű elhangolásával) szólal meg (ezek közül jópár olyan extrém ötlet, hogy még a huszadik századi kísérletezések során sem vetemedtek hasonlókra) - és nem utolsósorban, csodaszép a zene.

Én alábbi két fevételt ajánlom, amik véleményem szerint páratlanok (Gunar Letzbor & Ars Antiqua Austria / Andrew Manze & Richard Egarr):

www.jpc.de/image/w220/front/0/3760195733813.jpg
www.jpc.de/image/w220/front/0/0093046732127.jpg




2. Missa Salisburgensis
Ez az 52 szólamra írt mise az egyik legmonumentálisabb a barokk misemegzenésítések közül. Csak kb. 30 éve, hogy sikerült hitelt érdemlően Bibernek tulajdonítani a szerzőségét (név nélkül maradt ugyanis ránk). Stílusa azonban egyértelműen Biberé, és minél jobban beleássuk magunkat Biber zenei stílusába, annál egyértelműbbé válik: nem írhatta más, csak ő.
A hatalmas előadóapparátus mindazonáltal nem csupán lenyűgöző hangorkánt teremt - a mű tele van egészen finom megoldásokkal, és számtalan meglepetéssel. Egészében véve mégis olyan mint egy hatalmas mennyezetfreskó, melyen a mennyei karok örvénylő ujjongása közepette megnyílik a menny.

Itt a következőket ajánlom (McCreesh / Balestracci):

www.jpc.de/image/w220/front/0/0028945761121.jpg
www.jpc.de/image/w220/front/0/4019272601927.jpg


3. 8 hegedűszonáta, 1681
Míg az előbbi két művet csak az utókor fedezte fel, ez a nyomtatott gyűjtemény már a maga korában is nagy sikert aratott. A maga korában minden hegedűsre hatott - így hamar szinte minden hegedűs számára kötelezővé vált, mint tananyag. Sokkal később, még Quantz is ezeken a műveken tanulja meg a hegedülés magasiskoláját.
Ezek a szonáták (hegedűre és continuóra) nagyobb léptékűek, mint a "Rózsafüzérszonáták", és bár hangvételük kevésbé elmélyült, zeneileg igencsak kiérlelt kompoziciókról van szó.

Elsősorban itt is Letzbort és Manzét ajánlom:

www.jpc.de/image/w220/front/0/7619990102453.jpg
www.jpc.de/image/w220/front/0/0794881986026.jpg


Kezdetnek legyen ennyi... majd folytatjuk!

*cat*
KomolyPortál · Komolyzene · Zeneszerzők
Heinrich Ignaz Franz Biber von Bibern (1644-1704)