KomolyPortál · Komolyzene · Általános eszmecsere
Operaelőadásokról - röviden
2017. 06. 28. 08:34   @vichy (#47)    § (1) 
vichy
vichy    
Avatar
...Claudio Abbado rendezte a darabot...

Bocsánat, Daniele Abbado!
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Koncertekről - röviden témából.
2017. 06. 28. 08:16 
vichy
vichy  
Avatar Két héttel ezelőtti bécsi operai élményeim:

Vasárnap - a jóslatokkal ellentétben -  némi hőségben gyaloglás, eltévedés, majd kb. egy óra sorban állás árán sikerült állójegyet szereznem a Domingo-féle Don Carlo előadásra. Persze minden jobb helyet lefoglaltak addigra, így a színpadból nem láttam sokat. A díszlet miatt nem volt nagy veszteség, mert azon nem nagyon volt mit nézni (Claudio Abbado rendezte a darabot). A mellettem álló idős osztrák hölggyel rögtön a Szabadságkettős után meglepve néztünk össze: „Ez meg mi volt?” Sejtettem már a Youtube-ízelítőkből is, hogy Domingo Posaként nem(sem) fog tetszeni, de hogy a címszerepet éneklő Ramón Vargas sem? Ferruccio Furlanetto Fülöp királya is kevéssé nyűgözött le, a hölgyek viszont jók voltak: Krassimira Stoyanova (Erzsébet), Elena Zhidkova (Eboli). Persze a rossz állóhely is közrejátszhatott csökkent műélvezetemben, mindenesetre csalódottan távoztam. A közönség persze nagy ovációban részesítette a szerepben most debütáló Domingót és a többieket is. Az osztrák hölgy miatt azonban nem inogtam meg negatív ítéletemben: lám, más is volt, aki úgy hallotta, ahogy én.

Szerencsére a kedd esti sokkal szerényebb szereposztású Rigoletto kárpótolt a vasárnapi elmaradt pozitív élményért. Nagyon tetszett a visszafogottan klasszikus rendezés és az ötletes díszletek is nagyszerűek voltak, különösen a halálfejre emlékeztető fogadó. Yosep Kang
(Herceg) hangszíne ugyan kevésbé tetszett, de más hibát nem találtam benne. Jó volt Margarita Gritskova (Maddalena) és Alessandro Guerzoni (Sparafucile), valamint Sorin Coliban (Monterone). A címszereplő Roberto Frontali személyében pedig hatalmas felüdülés volt végre egy igazi baritont hallani: kissé Tito Gobbira emlékeztetett. Aida Garifullinával (Gilda) minden jelenetük nagyon szép volt és megindító!
Ez a hozzászólás át lett mozgatva a(z) Koncertekről - röviden témából.
2016. 04. 13. 22:17 
Sipi
Sipi  
Avatar Mozart: Idomeneo

Ramón Vargas, Margarita Grickova, Serena Farnocchia, Baráth Emőke, Bernhard Berchtold, Megyesi Zoltán, Cser Krisztián
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar/Vashegyi György

MÜPA 2016.04.10

Előrebocsátom, csalódás volt.
Egyrészt - bár ez a szcenírozott előadásból fakad - néhány dolog a szöveg alapján elég érthetetlen volt. Én ugyan ismertem a történetet, de ha nem ismertem volna, néha nem értettem volna, miért éneklik azt, amit. Egyébként ilyen se volt még, hogy némi zavar állt volna be a feliratban, a második felvonás elején össze-vissza kavarták... Így, hogy végig követtem, rájöttem, hogy néhol elég szenvelgős a szövege, még úgy is, hogy felpuffadt fekete hullák is vannak benne. :-) (A harmadik felvonás elején a főpap énekelte a felirat szerint, hogy a szörny ténykedésének köszönhetően tele van az utca felpuffadt fekete hullákkal.)

Az énekkar fantasztikus volt, bravóztam is nekik. Nem az első eset, hogy hallom őket, de ez világszínvonal. Egységes, szép hangszín, hajlékony éneklés, nagy kifejezőerő. A harmadik felvonásban a férfikórus külön is bársonyos, árnyalt énekkel kápráztatott el. Ez pedig még erősebbé tette a kontrasztot Vargasszal, mert akkor ő énekel velük felváltva. Hát ez nem Mozart-énekes. Talán a romantikus repertoár jobban mehet neki, de a barokk és klasszika sajna nem neki való. Képtelen volt kipörgetni Mozart gyors allegróit (pedig Vashegyi még lassított is neki), az árnyalt kifejezésmódot sem igazán ismeri (pedig nagy bravózást kapott a második felvonásbeli áriáért, persze kivágta a végén a rezet a kadenciában, de egyébként eléggé összemosta az egészet).
Bernhard Berchtold meg még ennél is rettenetesebb volt Arbace szerepében. Csúnya hangszín, semmi átélés. Megyesi Zoltán csak a főpapot énekelte, de klasszisokkal jobb volt például. Ő legalább szép, tiszta hangon, szerintem jó technikával énekelt (amennyire én meg tudom ítélni). Persze nem nagy átélés volt benne sem, de legalább élvezet volt hallgatni.
Cser Krisztián persze mindent vitt abban az egy jelenetben, amikor megszólalt. Tényleg "A" hang volt.
Margarita Grickova, Serena Farnocchia egész jók voltak, bár én ennél azért tüzesebb Elettrát szeretek, de azért nem volt rossz ez sem. Baráth Emőke viszont legalább biztos pont volt az előadásban. Az erdei madarat is nagyon jól énekelte tavaly a Siegfried-ben, itt is tetszett. Tőle legalább láttunk némi átélést is.

A zenekarról is felemásak az élményeim. A kürtök néhol gyalázatosak voltak, ennyi gixert még nem is hallottam... aztán helyenként mintha már inkább ki is hagyták volna a játékot, mondván, hogy ez reménytelen lesz... a vonósok is néha mintha elhangolódtak volna. És a fafúvókat is keveselltem. Az üstdob legalább nem volt elnyomva. A fortepiano-kíséret a recitativókban felejthető volt szerintem. Összességében persze tisztességes produkcóit nyújtottak, de sajna ezek a hibák beárnyékolták az előadást. Vashegyi a második és harmadik felvonás elején különösen le volt lassulva, később jobb tempókat vett. Tetszett, hogy a hangot és az első felvonás egyik kórusjelenetét is felvitte az emeletre, így térbeli hangzást is kaptunk. Viszont sajna a végéről a remek balettzene persze elmaradt, helyébe kerekítettek egy gyors zárlatot a csodaszép énekkari rész végére és kész.

Megérte elmenni, de azért jobbra számítottam.
2015. 06. 15. 23:21   @Sipi (#44)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar Köszönjük a beszámoló(ka)t, nagy élmény lehetett. *tup*
2015. 06. 15. 21:33 
Sipi
Sipi  
Avatar Összességében véve ez még jobb Ring volt, mint a tavalyi. Nem tudom, mit hoz a jövő, de szerintem akik most ott voltak, kivételes élményben volt részük. Megismerkedtem egy londoni meg az utolsó szünetben két svéd illetővel és a svédek azt mondták, meg vannak döbbenve. Eddig nem tudták, hogy Ringet nézni nem Bécsbe, hanem Budapestre kell menni. (A londoni illető a bécsi, Rattle-vezényelte Ringet nemes egyszerűséggel "rubbish"-nak nevezte.)
2015. 06. 15. 21:29   @Steff (#42)    § (1) 
Sipi
Sipi    
Avatar Igaz. *cool*

Budapesti Wagner-napok 3. este
Richard Wagner: Siegfried
Sajnálatos módon beárnyékolta a produkciót, hogy Christian Franz megfázott, bár így is vállalta a fellépést. Már az első felvonásban érezni lehetett, hogy küzd a szólammal, aztán egyre rosszabb lett a helyzet. Köhécselt, elfordult és bekapott valamit, ötpercenként itta a vizet (a végén már vitte magával a kezében), az ének egyre nehezebben ment. Aztán persze ettől feszengett, én meg a műélvezet helyett azon drukkoltam, hogy csak bírja még ki.
Ezt figyelembe véve persze hősiesen végigcsinálta, de kár, hogy így alakult. Remélem a hangjának nem okozott ez a betegen Siegfried-et éneklés maradandó károsodást. Ezt lehet, hogy csak én bemagyarázom magamnak, de így aztán az egész előadásban éreztem valami ideges feszültséget.

A zenekar ismét kiváló volt, ideértve a színpadra kiállított három zenészt is (kürtös, oboás és ütős, aki a kovácsüllőt ütögette). Erdei madárként nekem nagyon tetszett Baráth Emőke szépséges hangja (szerepe nem sok volt, csak néha átmenni a színpadon vagy fent megjelenni az oldalerkélyen). Silins előtt le a kalappal, ezt a három napot Wotanként így végigénekelni nem semmi! Winkler Alberichje most is nagyon tetszett, a hangja is erős, Walter Fink persze hozta a hatalmas mélységeket. A tavalyi Mimét szerintem nem lehetett felülmúlni, mindenesetre Jürgen Sacher sem volt rossz. Petra Lang másféle hang, visszafogottabb karakter, mint Theorin, de ezzel együtt nekem tetszett.
Mindent összevetve kiváló lett volna, ha Franz torka nem betegszik meg.
2015. 06. 15. 10:30 
Steff
Steff  
Avatar Kimaradt egy este.
2015. 06. 14. 23:04 
Sipi
Sipi  
Avatar Budapesti Wagner-napok 4. este
Richard Wagner: Az istenek alkonya

Sosem volt még részem a MÜPÁ-ban állva tapsolásban. Egészen mostanáig. *smile*
2015. 06. 13. 11:01 
Sipi
Sipi  
Avatar Budapesti Wagner-napok 2. este
Richard Wagner: A Walkür

Le vagyok nyűgözve a tegnapi Walkűrtől. Még jobb volt, mint a tavalyi. Az első felvonás után percekig nem tértem magamhoz. A második felvonásban szinte megfagyott a levegő, annyira drámai volt. A zenekar részéről csak a harmadik felvonásban éreztem némi bizonytalanságot, de le a kalappal!

Stefan Vinke Siegmundja kiváló volt, semmi hiányérzetem nem volt. Egils Silins Wotanja szerintem jobb volt, mint tavaly, végig bírta a szólamot (de még mennyire!) és kiválóan hozta a dühös és kiábrándult isten karakterét. Irene Theorin meg egyszerűen szenzációs! Szerintem az egész közönség egy emberként rajong érte.
2015. 06. 12. 00:44 
Sipi
Sipi  
Avatar Budapesti Wagner-napok 1. este
Richard Wagner: A Rajna kincse

A hatalmas élményt nyújtó tavalyi előadás után nem tudtam megállni, hogy idén is ne vegyek jegyet. Ráadásul ez még a BFZ-s maratonoknál is izgalmasabb, mert az csak egy napig tart, de akkor nagyon tömény, ez viszont négy este és így háromszor úgy jöhetek el a müpából, hogy de jó, még holnap is jövök. *grin*

A zenekar ismét nagyon jó volt, ráadásul meglehetősen árnyalt játékot nyújtott, teljes erőből csak a legvégén hagyta őket megszólalni Fischer Ádám.
A szereplők közül ismét ki kell emelni Christian Franz-ot Logeként, aki szinte lubickol a szerepben, de ugyanezt éreztem Martin Winklernél is Alberich szerepében (amikor Wotan elveszi tőle a gyűrűt, én 100%-ig elhittem neki, hogy nem akarja odaadni. *smile*). Egyébként egészében nekem az a benyomásom, hogy egységesen magas színvonalú minden szereplő produkciója, erős a szereposztás.
2014. 08. 05. 08:18   @vichy (#35)    § (1) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Az sem vigasztalt, hogy előttem pár sorral a VIP-részlegen Marton Éva ült. Hm, legalább a tegnapi monszun hajnalra volt időzítve és nem verte el az előadást. *helpless*

Lehet, hogy mindenki meg volt szeppenve, hogy Marton Éva is ott ül. *smile* Egyébként nekem is tetszett a beszámolód!
2014. 08. 05. 08:15   @kbz (#36)    § (2) 
vichy
vichy    
Avatar
...kimaradt néhány lényeges elem:
- erősítés,
- a buszok beszűrődő zaja,
- szúnyogok...


Az erősítés jó volt, csak néha egy reflektor vibrált idegesítően. A buszokat nem hallottam, de a tücskök jól hallhatóan ciripeltek. Szúnyogok vagy nem voltak, vagy másokat részesítettek előnyben. Azt is kifelejtettem viszont, hogy az előadás első 10(!) percében, pl. Radames áriája alatt végig mászkáltak egy csomóan a közönség köreiben. Nem tudom, hogy elkéstek, vagy csak jobb helyet kerestek maguknak, de nagyon zavaró volt.

Egyébként köszönöm a szerkesztést: valóban ide illik inkább az előző bejegyzésem *beckon3*
2014. 08. 04. 22:32   @vichy (#35)    § (1) 
kbz
kbz    
Avatar
Verdi: AIDA
Margitszigeti Szabadtéri



A pompás beszámolókból kimaradt néhány lényeges elem:
- erősítés,
- a buszok beszűrődő zaja,
- szúnyogok...
2014. 08. 04. 15:24 
vichy
vichy  
Avatar Verdi: AIDA
Margitszigeti Szabadtéri

A király: Berczelly István
Amneris: Wiedemann Bernadett
Aida: Sümegi Eszter
Radames: Thiago Arancam
Ramfis: Palerdi András
Amonasro: Kálmándi Mihály
Főpapnő: Schöck Atala
Hírhozó: Kiss Péter

Közreműködik: a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara – az Opera együttese és kórusa, a Magyar Nemzeti Balett valamint a Magyar Táncművészeti Főiskola növendékei.

Vezényel: Dénes István

Rendező: Nagy Viktor

Na, azt hiszem, idén már elég volt abból, hogy ezer éves és porlepte operarendezéseket nézzek abban a hitben, hogy na végre valami újat fogok látni, mert más a helyszín, a szereplők egy része és valami fesztivál van *angry* Igazából nem is volna bajom azzal, hogy "hagyományos" a rendezés, de a jó isten áldja már meg, miért nem lehet az énekeseket egy kicsit is drámaibban mozgatni, vagy pl. mintha valami közük lenne egymáshoz a szerelmeseknek, vagy én nem tudom. Így tényleg jobban jár az ember, ha csukott szemmel hallgatja őket. Mondjuk korábban az Operaházban, nemrég pedig az Erkelben látott Trubadúr még ennél is rémesebb volt *ago* Egyedül Wiedemann Bernadett tudta elhitetni velem Amnerist, a többieket leginkább untam, vagy manírosnak találtam.
A Wiedemann-Sümegi páros hangilag is jó volt, az ifjú "világsztár" tenor hangszíne nekem egyáltalán nem tetszett, az elején elég fojtottan is énekelt, a figurája pedig meglehetősen jelentéktelennek tűnt. Az igazi döbbenetet azonban az eddig nagy kedvencem, Kálmándi Mihály okozta: nincs már hangja? Vagy csak most nem volt valamiért? Különben ő is nagyon maníros, brrr! *bad*
Az sem vigasztalt, hogy előttem pár sorral a VIP-részlegen Marton Éva ült. Hm, legalább a tegnapi monszun hajnalra volt időzítve és nem verte el az előadást. *helpless*
2014. 06. 17. 08:07   @Sipi (#33)    § (3) 
Steff
Steff    
Avatar
Sokkal nagyobb élmény, mint lemezről? Nem vagyok egy koncert- meg operajáró fajta, úgyhogy a következő választ várom: Ó, dehogy! Lemezről az igazi!

Steff, én nem akarok senkit semmiről meggyőzni, mindenki hallgassa úgy, ahogy neki a legjobb *smile*. A felvétel meg az élő előadás összehasonlítását amúgy is rossz ötletnek tartom (nem tudom, olvastad-e a momuson a közelmúltban volt ezzel kapcsolatban egy vitám...). Teljesen más, mikor élőben ott énekelnek meg játszanak az énekesek előtted, a zenekar teljes pompában megszólal, meg óriáskivetítőről nyomják a lángoló hátteret, aztán a végén körülötted tombol a közönség. Meg az is más, amikor a szoba csöndjében megvan a kellő hangulat, nem vagyok álmos, kiválasztom azt a felvételt, amihez épp kedvem van, kezemben a szövegkönyvvel (szerencsésebbek partitúrával) igazán elmélyülve követhetem a művet, közben nyugodtan fészkelődhetek vagy akár vezényelhetek *smile*. Egyiket sem adnám oda a másikért, nekem mindkettő kell! *bowl*


Belenéztem a Momuson, igen. Külön irónia, hogy épp Wagnerrel kapcsolatban vetem föl a dolgot, aki összművészetben gondolkozott.
2014. 06. 16. 21:26   @Steff (#32)    § (2) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Sokkal nagyobb élmény, mint lemezről? Nem vagyok egy koncert- meg operajáró fajta, úgyhogy a következő választ várom: Ó, dehogy! Lemezről az igazi!

Steff, én nem akarok senkit semmiről meggyőzni, mindenki hallgassa úgy, ahogy neki a legjobb *smile*. A felvétel meg az élő előadás összehasonlítását amúgy is rossz ötletnek tartom (nem tudom, olvastad-e a momuson a közelmúltban volt ezzel kapcsolatban egy vitám...). Teljesen más, mikor élőben ott énekelnek meg játszanak az énekesek előtted, a zenekar teljes pompában megszólal, meg óriáskivetítőről nyomják a lángoló hátteret, aztán a végén körülötted tombol a közönség. Meg az is más, amikor a szoba csöndjében megvan a kellő hangulat, nem vagyok álmos, kiválasztom azt a felvételt, amihez épp kedvem van, kezemben a szövegkönyvvel (szerencsésebbek partitúrával) igazán elmélyülve követhetem a művet, közben nyugodtan fészkelődhetek vagy akár vezényelhetek *smile*. Egyiket sem adnám oda a másikért, nekem mindkettő kell! *bowl*
2014. 06. 16. 16:32   @Sipi (#31)    § (1) 
Steff
Steff    
Avatar
Wagner-napok: Az istenek alkonya
Az előadás méltó megkoronázása volt a négy napnak. Iréne Theorin ismét kiváló volt. Christian Franz nekem Siegmundnak és Logénak jobban tetszett, mint Siegfried-nek (nekem szenvedőbbnek, tanácstalannak tűnt inkább, kevésbé hősnek), bár a hangja jobb volt szerintem, mint Jay Hunter Morris-é. De igazából mindkettejüknél valami pici hiányzott az igazán felejthetetlen alakításhoz. A többi énekes sem volt rossz, de most nem sorolok fel mindenkit. Az MR énekkart viszont nem lehet kihagyni, nagyon jók voltak.
A mű végére minden vizuális effektust bevetettek, tényleg fantasztikus, borzongató élmény volt. Nem tudom, mennyire jelezte ezt Wagner a partitúrában, de többször szerepeltek "távolból hangzó" illetve a terem különböző pontjain elhelyezett rézfóvósok is, ez nagyon tetszett. Fischer Ádám azt nyilatkozta a Gramofon-ban, hogy egy picit módosítottak a rendezésen az előző évekhez képest, hogy jobban átélhető legyen a darab, ez a korábbi évek videórészleteiből ítélve szerintem sikerült is és s szereposztás is jobban sikerült. Jövőre még utoljára elő fogják adni ezt a rendezést (nem fogom kihagyni). Eddig is tetszett a mű, de ez a négy előadás most már teljesen a Ring mellé állított. Legnagyobb élményeim között fogom emlegetni.


Sokkal nagyobb élmény, mint lemezről? Nem vagyok egy koncert- meg operajáró fajta, úgyhogy a következő választ várom: Ó, dehogy! Lemezről az igazi!
2014. 06. 16. 08:59 
Sipi
Sipi  
Avatar Wagner-napok: Az istenek alkonya
Az előadás méltó megkoronázása volt a négy napnak. Iréne Theorin ismét kiváló volt. Christian Franz nekem Siegmundnak és Logénak jobban tetszett, mint Siegfried-nek (nekem szenvedőbbnek, tanácstalannak tűnt inkább, kevésbé hősnek), bár a hangja jobb volt szerintem, mint Jay Hunter Morris-é. De igazából mindkettejüknél valami pici hiányzott az igazán felejthetetlen alakításhoz. A többi énekes sem volt rossz, de most nem sorolok fel mindenkit. Az MR énekkart viszont nem lehet kihagyni, nagyon jók voltak.
A mű végére minden vizuális effektust bevetettek, tényleg fantasztikus, borzongató élmény volt. Nem tudom, mennyire jelezte ezt Wagner a partitúrában, de többször szerepeltek "távolból hangzó" illetve a terem különböző pontjain elhelyezett rézfóvósok is, ez nagyon tetszett. Fischer Ádám azt nyilatkozta a Gramofon-ban, hogy egy picit módosítottak a rendezésen az előző évekhez képest, hogy jobban átélhető legyen a darab, ez a korábbi évek videórészleteiből ítélve szerintem sikerült is és s szereposztás is jobban sikerült. Jövőre még utoljára elő fogják adni ezt a rendezést (nem fogom kihagyni). Eddig is tetszett a mű, de ez a négy előadás most már teljesen a Ring mellé állított. Legnagyobb élményeim között fogom emlegetni.
2014. 06. 14. 23:08 
Sipi
Sipi  
Avatar Wagner-napok: Siegfried
Eddig úgy tűnt, hogy igen magas színvonalról indult a Ring, nem gondoltam, hogy ezt még lehet fokozni. Hát lehet. Mégpedig a színészi játékkal. Jay Hunter Morris Siegfried-je lendületes és a figura gyerekes karakterét is megmutató volt, a hangja jó (talán kicsit kevéssé fényes), bár a harmadik felvonás végére kissé vesztett erejéből. Petra Lang méltón folytatja Iréne Théorin Brünnhildéjét, mindent beleadó átéléssel vonja magára a tekinteteket. Egils Silins Wotan-ja nem sokat változott, kicsit beletörődőnek és tanácstalannak tűnt eddig, de ez ebben a részben jobban passzol a figurához. Az este viszont egyértelműen Gerhard Siegel-é volt Mime szerepében. Vicces, gonosz, szánalmas, számító... mindenféle tudott lenni. Amit az első felvonásban Jay Hunter Morris-al csináltak, azért érdemes operába menni (az pedig egy másik dolog, hogy hangja erőben is felülmúlta Siegfried-ét...). Óriási ünneplést kapott az első és a második felvonás végén is, méltán.
A harmadik felvonás végére egy picit mintha a zenekar is kifáradt volna, de ez csak apróbb bakikat okozott, a szenvedélyes zenélést semmi sem homályosíthatta el. A nagy kivetítőknek köszönhetően lángba boruló színpad pedig újra nagyon hatásos volt, de kozmikus léptékekbe is kilépett a képi világ, földgolyóval és csillagokkal.
2014. 06. 14. 08:55   @kbz (#28)    § (2) 
Sipi
Sipi    
Avatar

Akárcsak van Persie csukafejes gólja. Igaz, az már az Istenek alkonyát vetítette előre...
*sarcasm*

*grin*
KomolyPortál · Komolyzene · Általános eszmecsere
Operaelőadásokról - röviden