KomolyPortál · Tartalmak · Hozzászólások a tartalmakhoz
Hozzászólások a cikkekhez
2015. 05. 15. 14:01   @kbz (#420)    § (1) 
pszí
pszí    
Avatar
Pszí "Meck asszony pártfogoltjai" c. cikkéhez:

"... ugyanis, - sajnálatos módon - a karmesternek figyelmeztetnie kellett a hallgatóságot az első tétel után, hogy a taps ideje még nem érkezett el... "

A Csajkovszkij b-moll zongoraversenyt nemigen lehet úgy előadni, hogy az első tétel végén ne legyen taps! Valószínűleg sokakból akkor is kitör, ha jól tudják, hogy jön még két tétel!

(Egyébként azt olvastam egyszer, hogy még Mozart és Beethoven idejében is bevett gyakorlat volt, hogy a művek közben is tapsoltak, ha valami nagyon tetszett a közönségnek...)


Igen, de ezzel azt próbáltam érzékeltetni, hogy valószínűleg csak kevesen vették észre a különbségeket. Az eredeti mondat így szól:

Nem vagyok biztos abban, hogy a közönség minden tagja észrevette a különbséget, ugyanis, - sajnálatos módon - a karmesternek figyelmeztetnie kellett a hallgatóságot az első tétel után, hogy a taps ideje még nem érkezett el.


Egyébként, elég hosszasan kellett mutogatni a karmesternek, mire sikerült megfegyelmezni a közönséget.

Te még biztosan emlékszel arra, hogy egy időben valahogy leszokott erről a közönség, az utóbbi évtizedekben erősödött fel ismét ez a késztetés a hallgatóságban.
2015. 05. 15. 09:47   @kbz (#420)    § (1) 
Sipi
Sipi    
Avatar
"... ugyanis, - sajnálatos módon - a karmesternek figyelmeztetnie kellett a hallgatóságot az első tétel után, hogy a taps ideje még nem érkezett el... "

Hát igen, Mozart vagy Beethoven (de szerintem még Liszt is) igencsak meglepődnének, ha részt vennének egy mai hangversenyen és kiderülne, hogy a tételek között nem szabad tapsolni. *smile*
2015. 05. 14. 22:29 
kbz
kbz  
Avatar Pszí "Meck asszony pártfogoltjai" c. cikkéhez:

"... ugyanis, - sajnálatos módon - a karmesternek figyelmeztetnie kellett a hallgatóságot az első tétel után, hogy a taps ideje még nem érkezett el... "

A Csajkovszkij b-moll zongoraversenyt nemigen lehet úgy előadni, hogy az első tétel végén ne legyen taps! Valószínűleg sokakból akkor is kitör, ha jól tudják, hogy jön még két tétel!

(Egyébként azt olvastam egyszer, hogy még Mozart és Beethoven idejében is bevett gyakorlat volt, hogy a művek közben is tapsoltak, ha valami nagyon tetszett a közönségnek...)
2015. 05. 12. 08:35 
Tomás
Tomás  
Avatar Hogy ne legyen könnyű az életem, tegnap kiderült, hogy van MÉG EGY 2010-es felvétel, amiről eddig nem tudtam... meglátjuk, mikorra tudom beszerezni.
2015. 05. 11. 10:14 
Tomás
Tomás  
Avatar Most egyébként épp arra várok, hogy megérkezzen az a felvétel, amiről eddig nem tudtam (illetve hallomásból tudtam, hogy van valami, de egy magánterjesztésben elérhető CDről van szó, így eltartott egy kis ideig mire kiderítettem, hogy hol tudom megszerezni).
És így szépen időrendben fogok haladni továbbra is visszafelé.

Azt nem tudom csak, hogy az idén megjelenő újabb felvételek hová kerüljenek majd... valószínüleg majd a legvégére.
2015. 05. 10. 19:13   @Sipi (#416)    § (1) 
Tomás
Tomás    
Avatar Nem. Sepecé volt a huszonnegyedik... sőt, valójában a huszonötödik, mint megtudtam nemrég (jó hogy szólsz, aktualizálnom kell a szöveget) azóta 31 van. Idén pedig megjelenik még kettő.

És igen MIND megvan! *tup*
2015. 05. 10. 19:01 
Sipi
Sipi  
Avatar Biber: "Vajon mi a feladata annak az előadónak, aki egy műnek immár a huszonnegyedik felvételét készíti elő?"
Huszonnégy felvétel van ugyanabból? *shock2*
Neked mind megvan?
2015. 01. 27. 12:16   @kbz (#413)    § (2) 
Tomás
Tomás    
Avatar Hát a tangó esetében még ott van Piazzola...

Rolling Stones... én a MAI tánczenéről beszélek... *annoy*

Egyébként a minimalisták próbálkoztak ilyesmivel... Glass David-Bowie-szimfóniái pölö...
2015. 01. 27. 09:04   @kbz (#413)    § (2) 
Sipi
Sipi    
Avatar
Ez bizonyára lehet egy ok, de hát már az 1950-es 60-as évek tánczenéje sem ment át, pedig akkor a ritmus még sokféle volt: rumba, mambó, csa-csa-csa...

Csak egy apró adalék: a szerzői jog mai irreális állapota miatt ez már amúgy sem lenne lehetséges. Régebben a szerzők simán felhasználták egymás dolgait, hogy abból újat alkossanak. Ez a módszer ma már sokkal nehezebb vagy egyenesen kivitelezhetetlen.
2015. 01. 26. 21:03   @Tomás (#412)    § (1) 
kbz
kbz    
Avatar
és kbz cikke jutott eszembe a modern könnyűzene komolyzenébe való olvadásán.

Végtelenül örülök, hogy végre valaki reagál az oly régen feltett kérdéseimre!

a modern tánczene másképp viselkedik: egy egész estét csak egyetlen ritmusképlet pulzálása (legyen az techno, house, berakbeat, vagy más) határoz meg. A komolyzenei feldolgozása így más eszközöket kíván..

Ez bizonyára lehet egy ok, de hát már az 1950-es 60-as évek tánczenéje sem ment át, pedig akkor a ritmus még sokféle volt: rumba, mambó, csa-csa-csa...

a "komolyzenészek" sok esetben (és érthető módon) lenézik a modern tánczenét, így nem is ismerik működési mechanizmusait.

Igen, ez is lehet egy ok, ámbár hallottam már "komolyzenészek"-et elismerően nyilatkozni egy-egy Rolling Stones-féle együttesről...
2015. 01. 17. 13:31 
Tomás
Tomás  
Avatar Steve Reich művén, a "Music for 18 Musicians"-en gondolkodom, és kbz cikke jutott eszembe a modern könnyűzene komolyzenébe való olvadásán. Az a fura, hogy Steve Reich egyes művei (főleg az említett és a "Drumming") sokban emlékeztetnek az elektronikus tánczene egyes megnyilvánulási formáira. És nem csupán a folyamatos pulzáló ritmus alkalmazásában, hanem abban is, ahogy az egyes szakaszok egymásbaolvadnak, egymásbafolynak a pulzálás fenntartása mellett. Ez nagyon hasonlít a DJ-k mixelési technikájára, ahogy az egyik számot a másikba keverik.
Azért is fura a dolog, mert Steve Reich művei megelőzték a technokultúrát.

Egyébként ezzel kapcsolatban merült fel bennem az is, hogy miért nem születtek szvitzenék drum 'n' bass és goa tételekkel: mert míg az európai tánczenének szokott megnyilvánulása volt, hogy különböző táncok követik egymást gyors egymásutánban, a modern tánczene másképp viselkedik: egy egész estét csak egyetlen ritmusképlet pulzálása (legyen az techno, house, berakbeat, vagy más) határoz meg. A komolyzenei feldolgozása így más eszközöket kíván.

A másik akadály az, hogy a komolyzene és a könnyűzene annyira eltávolodott egymástól, hogy a "komolyzenészek" sok esetben (és érthető módon) lenézik a modern tánczenét, így nem is ismerik működési mechanizmusait.
2014. 10. 25. 13:07 
Sipi
Sipi  
Avatar Nekem is tetszett, én sajnos egyik előadáson sem vettem részt.
2014. 10. 21. 15:36 
argon
argon  
Avatar Kortársak - és mások - 2014. 10. 21., kbz

Köszönet a részletes beszámolóért! *clap*
2014. 10. 14. 16:24 
argon
argon  
Avatar Újromantika? - 2014. 10. 14., kbz

Auerbach I. szimfóniájában túl sok filmzene hígságú részlet van - úgy tűnik, direktben. Mintha mindazt a romantikus mázt, amitől megszabadította Mozart zongoraversenyét, most saját művébe vitte volna át.


A komolyzene közönsége folyamatosan szűkül, és ezen belül a kortárs iránt fogékonyak száma elenyésző. Lehet, hogy a szervezők után a zeneszerzők is próbálnak a biztonságos vizeken maradni?

Első csalódásom a koncert látogatottságához fűződik. Az emeleti jeggyel rendelkezőket leterelték, így sikerül elérni, hogy a földszint úgy felében-harmadában megtelt. Azt hiszem, érdemes lenne előre számolni a budapesti közönség "múzeumlátogató" mentalitásával, s az ilyen újdonságokat inkább a Zeneakadémiára vinni.


Sajnálatos. Nagyon ritka esemény, amikor nagyzenekarra írt kortárs mű szólal meg. Főleg Magyarországon.

(Igaz, az sem éppen közönségcsalogató megoldás, hogy a Műpa nyomtatott hangversenynaptárából is kimaradt az esemény!)


Ismét sajnálatos. Mondhatni tragikus.

Korábban ezt írtam:

A nagy szimfonikus zenekarok úgy érzem, szívesen változtatnának az arányokon, a szezon sokadik Beethoven 5. szimfóniája helyett izgalmasabb lenne egy kortárs, nagyobb együttesre írt művet bemutatni, de a közönség nagyobb része nem vevő erre, és új művet bemutatni ilyen méretekben mindig rizikós, ezért anyagi korlátokba ütközik a hajlandóság.


A szombati gyér érdeklődés láttán úgy érzem, legközelebb még kisebb hajlandóság lesz ilyenre.
2014. 08. 30. 14:22 
argon
argon  
Avatar Arcus Temporum XI. - 2014. 08. 26., kbz

Csatlakozom, ismét köszönet a remek beszámolóért! *clap*
2014. 08. 27. 19:33 
Sipi
Sipi  
Avatar Mindkét fesztiválról köszönjük a remek beszámolót! *clap* Én csak most vettem észre, hogy már vannak írások, mert ott fent mindig régebbi cikkek szoktak megjelenni és nem szoktam már figyelni, mi van ott. *frown*
2014. 08. 17. 21:08 
argon
argon  
Avatar Kaposfest kóstoló - 2014. 08. 15., kbz

Köszönet a kiváló beszámolóért! *clap*
2013. 11. 24. 18:15 
pszí
pszí  
Avatar Csatlakozom: köszönjük a remek beszámolót!

Sosztakovics VIII. szimfóniája nekem is nagy kedvencem, talán a legőszintébb, legszemélyesebb hangvételű nagyszabású szimfonikus műve a Mesternek.

A három koncert közül - az "eredmények" ismeretében -, ha csak egyet lehetett volna választani, én mindenképpen Gidon Kremer és Martha Argerich kamaraestjét választottam volna!
2013. 11. 24. 17:19 
Sipi
Sipi  
Avatar Köszönjük a remek beszámolót, remélem ilyen remek előadásokhoz nekem is lesz még szerencsém.
2013. 11. 23. 20:49 
pszí
pszí  
Avatar A ma megjelent, Búcsú Bécstől című beszámolóhoz itt lehet hozzászólni.
KomolyPortál · Tartalmak · Hozzászólások a tartalmakhoz
Hozzászólások a cikkekhez